Colombia

14 juli 2016 - Popayán, Colombia

Lieve allemaal,

Het is een tijdje geleden dat ik een blog geschreven heb, maar mijn laatste weekje in Colombia is aangebroken dus een mooi moment om jullie even op de hoogte te stellen van dit fantastische land! Van te voren was ik enigzins huiverig door de vele nogal angstaanjagende verhalen qua veiligheid. Ik kan jullie bij deze mededelen dat de verhalen gericht op cocaine, drugskartels en duizenden geweldsmidaden per jaar(inclusief vele moorden), naar mijn idee grotendeels gericht zijn op de onderlinge bevolking. Tenzij je als toerist zijnde hier graag mee in aanraking wilt komen natuurlijk. Ik zal het niet rooskleuriger maken dan het is, er zijn nog steeds gebieden waar je beter niet alleen kunt reizen. Daarnaast zijn er ook genoeg gevallen betreffende drugs en toeristen waar je niet heel blij van wordt, maar vergeleken met een aantal jaren terug heb ik vernomen van meerdere Colombianen dat het land zich zeer positief aan het ontwikkelen is. Medellin, wat jarenalng de thuisbasis was van Pablo Escobar, stond tot voor kort nog op de lijst van de gevaarlijkste steden van de wereld door de vele bloedige oorlogen tussen de drugsbendes. Maar goed nieuws, Medellin is net als andere Colombiaanse steden van de lijst verdwenen! Dus ik zou zeggen, indien je geinteresseerd bent in interessante geschiedenis, een hele vriendelijke bevolking, goed eten, lekkere koffie, koloniale steden en bovenal schitterende natuur, ga naar dit fantastische land!

Ik zal even de hoogtepunten van mijn afgelopen weken toelichten, want ik wil jullie niet voor uren vermoeien met mijn oneindige verhalen. Na mijn vertrek uit Bogota, ben ik via San Gil (een dorpje gericht op activiteiten als mountainbiken en raften) doorgereisd naar Santa Marta. De temperatuur lag hier gemiddeld rond de 30 graden, ik kan niet beschrijven hoe fijn het was om de eerste dagen in deze hitte rond te lopen. De stad is niet erg boeiend, maar het was voor mij vooral een centrale stad waarvandaan ik door kon reizen naar meerdere bestemmingen. In de eerste dagen ben ik gelijk een trekking gaan doen van 4 dagen naar de verloren stad. Dit is de archeologische site van een oude bergstad welke zich ongeveer op 1200 meter hoogte in de Sierra Nevada bevindt. Deze stad is rond 650 na Christus opgericht door de Tairona Indianen en beschikt over een rijke geschiedenis. Ik kan niet anders vermelden dan dat dit echt een schitterende ervaring is geweest. 4 dagen klimmen en dalen met alleen maar adembenemende uitzichten. Naast het vele wandelen, veel gezwommen in de rivieren en bij kaarslicht in de avond een beetje kaarten met de gezellige groep. Daarnaast ook nog de mazzel, dat we een yogalerares in 1 van de tourgroepen hadden, dit was voor mij zeker nog een mooie toevoeging. Jullie zullen het haast niet geloven, maar ik ben hiervoor zelfs eerder mijn bed uitgekomen (lees 05.15). Wakker worden gemaakt door een Indiaan, die je een kop koffie en een knuffel komt brengen, ja dan word zelfs ik gewoon wat sneller wakker dan normaal. Ik denk eigenlijk dat ik de gehele trip er naartoe misschien nog net zo interessant vond als de uiteindelijk plek waar de verloren stad zich bevindt. Op sommige momenten vond ik het toch wel even afzien, maar vooral door de positiviteit onderling, het vele lekkere eten en de energie van de cocabladeren zijn we er toch met zijn allen gekomen. Dit moest uiteraard gevierd worden bij terugkomst in Santa Marta. Hilarisch genoeg, was iedereen zo kapot dat iedereen na 2 borrels naar zijn eigen hostel is vertrokken en lekker vroeg is gaan slapen. Maar het was een goede afsluiter, gezellige mensen mogen ontmoeten en als je toch 4 dagen met elkaar doorbrengt is het gewoon een beetje gek allemaal weer alleen door te reizen.

Na de Ciudad Perdida hike vond ik dat het ik wel had verdiend even af te reizen naar het strand. Daar heb ik dan ook vooral niet veel uitgevoerd. Ik verbleef in een super leuk hutje, afgelegen van de massa in Palomino. Hier heb ik naast een goede massage, veel gehangen op het strand en de Colombiaanse voetbal bewonderd welke welke gevolgd door een Bob Marley tribute op het strand. Magische avond, voeten in het zand en een beetje cocktails drinken, ik was helemaal in mijn element.

Daarna nog even een paar nachten doorgebracht in Santa Marta en een paar dagtripjes gemaakt, waaronder naar een eiland en naar het nationaal park Tayrona. Een mooie wandeling met op het einde een mooi strand. Beetje erg toeristisch dus dezelfde dag nog vertrokken terug richting mijn hostel in Santa Marta.

Na genoeg uitgerust te zijn had ik het eigenlijk vrij snel weer gehad in Santa Marta en ben ik doorgereisd naar Cartagena. Een mooie koloniale stad waar je gewoon uren kunt rondslenteren. En dit heb ik dus ook vooral gedaan. Kwam in een hostel terecht met hele leuke medewerkers en die hebben er echt een fijn verblijf van gemaakt. Daarnaast kwam ik weer 2 meiden uit Engeland tegen waarmee ik in het hostel in Palomino zat dus vooral de dagen met hun daar doorgebracht. Uiteraard ook eventjes mijn verjaardag gevierd in een barretje met uitzicht over de gehele stad, waarbij de mannen van het hostel net voor 12-en binnen kwamen lopen. Echt super lief, de volgende ochtend hadden ze ook nog een scootertourtje voor me geregeld en veels te vaak voor me gezongen. Naast dat dit hinderlijk ongemakkelijk is, vond ik het toch wel erg lief dat ze zoveel moeite hadden gedaan.

Vanuit Cartagena ben ik vertrokken naar Medellin. Hier ben ik vooral veel te weten gekomen over de geschiedenis van Colombia en haar fijne bevolking. Na een 4 uur durende citytour heeft de gids me nog 2 dagen meegenomen naar andere delen van de stad. Daarnaast is dit toch ook wel een echte feeststad, dus ook de nodige avonden even bekeken hoe het hier aan toe ging. Gelukkig met een paar gezellige gasten uit het hostel, want had deze avonden toch niet alleen door durven brengen. Toch wel een aantal situaties voorbij zien komen betreffende drugs en politie, waarvan de mannen zelfs geschrokken waren. Achteraf natuurlijk grote praatjes in het hostel, maar op het moment zelf.. Na deze avonden ben ik met de gids een lokale fruittour, welke echt super lekker was. En naar een super mooi uitzichtspunt geweest over de stad, waarna we terug gewandeld zijn door de wat slechtere wijken en een bezoekje hebben gebracht aan een weeshuis. Dit heeft toch wel veel indruk op me achter gelaten. Besef van dat het toch niet allemaal een groot festijn is in Medellin en der zeker nog genoeg mensen in grote angst leven in deze stad. Vanuit Medellin heb ik ook nog een dagtrip gedaan met wat mensen uit mijn hostel naar Guatape, een gemeente in Antioquia. Hier bevindt zich een grote berg, welke een mooi uitzicht had op het vele omliggende water.

Door naar Salento, ja een dorpje wat ik echt fantastisch vond. Ik ben er een weekendje verbleven en tijdens de weekenden komen ook vele Colombianen hier naartoe. Er is een groot plein, waar iedereen in de avond samen komt en dat was eigenlijk erg gezellig. Ik was hier vooral naar toe afgereisd om dat er een mooi nationaal park in de buurt ligt, genaamd Valle de Cocora. Dit park beschikt over de grootste palmbomen van Colombia, echt een schitterend natuurgebied waarbij ik een wandeling heb gemaakt van 6 uur. Je kan hier alleen komen per jeep, deze rit opzich was al een leuke uitdaging. Hierbij 2 gezellige meiden ontmoet en de wandeling hiermee gemaakt. Dezelfde dag zijn we dan uiteindelijk ook nog naar de koffieplantages geweest. Altijd al benieuwd geweest naar hoe het koffieproces nu echt in elkaar stak, een stuk langduriger dan ik had gedacht. Een super informatieve tour gekregen over het koffiebonenproces, heb hier meer dan 5 uur rondgehangen, veel koffie gedronken en zelfs een aantal uurtjes geholpen met bonen plukken. Daarnaast ook nog onze eigen koffie mogen zetten, mooi proces!

Doordat de tijd begint te dringen in Colombia, heb ik Salento vrij snel weer verlaten en ben ik naar Cali gegaan. Dit is de salsahoofdstad van de wereld. Dus als je geen ritme gevoel hebt en niet volgzaam bent, dan ga je daar een salsacursus volgen. Camillo mijn priveleraar, heeft mij drie dagen geprobeerd wat bij te brengen. Na dag 3 vertelde hij wel eerlijk, dat ik toch beter mannen moet volgen in de toekomst en niet alleen in het dansen. Gelukkig waren we hierna nog steeds maatjes, want we hebben naast veel de slappe lach te hebben gehad een avondje naar een salsashow gekeken en zelfs een dansje gewaagd. Had eigenlijk toch wel erg met hem te doen, iedere keer weer een paar toeristen die een paar dagen een poging doen. Maar hij bleek er nog steeds lol in te hebben en was echt super vrolijk, mooie gast.

Vanochtend ben ik door de vrouw van het hostel waar ik verbleef, naar Popayan gebracht. Gezellige rit en nog even samen wat gaan lunchen in deze mooie koloniale stad. Morgen een freetour doen en vooral lekker rondslenteren. Ga hierna door naar San Augustin waar zich de grootste groep scupturen bevindt van goden en mythische dieren welke zijn te vinden in het grootste archeologische beeldhouwwerken park in Zuid-Amerika. Vanuit daar zal ik terugkomen in Popayan en dan richting de grens van Ecuador gaan. Hier zal ik een paar dagen in Quito verblijven en dan vlieg ik eind juli door naar het zuiden van Peru om de grens over te gaan naar Bolivia. Hier zal ik twee weken rondreizen met Alex, we hebben al een aantal mooie excursies op de planning staan. Mooi vooruitzicht. De tijd gaat voor mijn gevoel nu toch wel ineens snel, ik denk dat ik gewoon nog even aan het idee moet wennen dat ik bijna Colombia zal verlaten. Maar ik weet dat ik niet mag klagen, met zulke mooie bestemmingen voor de aankomende weken.

Liefs,

1. Danique:
    15 juli 2016
    Ochhh kind zoveel heerlijke dingen daar. Het liefste wil ik alles horen en zien en meebeleven want hoe je het beleeft kan je nooit helemaal in woorden overbrengen. Gelukkig blijven ze in je hoofd altijd bestaan! Veel liefde voor jou en geniet geniet geniet van alles wat er nog voor moois gaat komen.
  2. Ma:
    15 juli 2016
    Jeetje Floor niet normaal! Wat een belevenissen allemaal. Natuurlijk had ik al wat verhalen gehoord maar om het zo te lezen is geweldig. Geniet maar lekker verder!
    XXX
  3. Ma:
    15 juli 2016
    Soms denk ik wel eens heeft mijn Floor dit geschreven. Werderom een mooi verhaal. De ervaringen en indrukken sla je op je harde schijf in je hoofd en zal altijd bij je blijven. Groet Pa.
  4. Marga:
    5 augustus 2016
    Tjeetje Floor
    Had zo beloofd snel jouw verhaal te lezen en moet met
    heel veel schaamte zeggen, dat ik dat nu pas heb gedaan
    Maar wat een avonturen zeg Het is echt niet saai, maar super
    gaaf wat jij allemaal doet en mee maakt
    Heerlijk om jou zo te volgen
    Dag lieverd, blijf zo genieten
    Dikke kus