Impressionante Rio!

2 april 2016 - Rio de Janeiro, Brazilië

Ola!

Hierbij even een update over mijn eerste weekjes. Twee hele fijne weken in Suriname zitten er alweer op, de tijd is echt voorbij gevlogen. En eerlijk gezegd heb ik weinig nieuws te vertellen betreft Suriname. Veel vrienden en familie ontmoet, gerelaxt en vooral veel gegeten en gedronken want bij oma is afslaan nog steeds geen optie. Het was goed om terug te zijn, maar helaas ook duidelijk zichtbaar dat het land er helaas niet op vooruitgaat. Meer mensen zitten in een financieel gezien lastige situatie en dit komt de veiligheid ook zeker niet ten goede. Het wordt tijd dat de machtige (lees:corrupte) heren opstaan, maar dat is niet erg realistisch denk ik. Ik hoop voor de bevolking dat er wel degelijk iets gaat veranderen, want het land blijft naar mijn idee prachtig en heeft zoveel te bieden. Ik ben blij dat ik er zelf weinig last van heb gehad en vooral veel heb kunnen zwieren, genieten van de zon en een hoop tijd had om lekker te relaxen. Heb leuke dagtripjes gemaakt in plaats van naar het binnenland te zijn vertrokken. Onder ander een dagje naar Groningen/Bloemendaal geweest en een dag naar Nieuw Amsterdam. Heb erg genoten van deze dagen met oma en Jack en het was gelukkig zichtbaar dat het oma ook goed deed. Daarnaast lekker een weekendje doorgebracht bij Zuwena, wat erg gezellig en fijn was. Was fijn haar weer te zien en het leek wel alsof het echt vorige week was dat ik der nog had gezien. Het weer was over het algemeen goed op de kleine maar heftige regenbuitjes na. Er is toch altijd iets in Suriname wat me keer op keer weer een fijn gevoel geeft. Ben daarnaast blij eerst naar Suriname te zijn gekomen voordat mijn avontuur dan echt zou beginnen!

Vanuit Paramaribo ben ik met een overstap op Belem doorgevlogen naar Rio de Janeiro. Op Belem gelijk een stempel aangevraagd voor een verblijf van 90 dagen in plaats van 30 zodat ik lekker rustig aan kan doen in dit immens grote land. Het was een lange vermoeiende nacht, ik was dan ook erg blij in de middag mijn bed even in te kunnen in mijn hostel welke ik gelukkig van te voren al had geboekt. Ik heb de laatste tijd vaak de vraag gekregen of ik geen angsten had voor alleen reizen. Of dat ik niet bang was andere leuke mensen te ontmoeten. Eerlijk gezegd heb ik me de eerste uren op de overstap in Belem inderdaad afgevraagd, waarom zou je dit willen? Gelukkig was dit weer verdwenen toen ik in het hostel terecht kwam, want heb daar geen enkel moment alleen door kunnen brengen. Allemaal super leuke mensen ontmoet, vooral veel mensen uit Zuid-Amerika en het leuke hieraan is dat ze allen zeer trots zijn op hun land. Daardoor veel tips gekregen voor mijn reis en wat slaapplaatsen aangeboden gekregen. Het lijkt me erg leuk om te verblijven bij locals, hierdoor zal ik toch hele andere inzichten krijgen van bestemmingen. Ik kijk nu al uit naar the local experiece!

Eenmaal wakker geworden in Rio heb ik eerst een fijne wandeling gemaakt over het strand van Copacabana. Onder het genot van een verfrissende kokosnoot met een gemiddelde temperatuur van 30 graden maar eens bedacht wat ik allemaal wilde gaan ondernemen in Rio. Had hoge verwachtingen van deze stad, dus me ook voorgenomen hier echt een week voor uit te trekken. Geen moment spijt van gehad, maar nog steeds het idee dat ik veels te weinig heb gezien. Het is echt daadwerkelijk een fantastische stad, het lijkt wel of echt alles hier mogelijk is.
Heb meerdere mensen uit Brazilie zelf mogen ontmoeten op straat feesten. Ondanks dat ik totaal geen Portugees spreek, zijn de mensen zo behulpzaam en vriendelijk. En als je eenmaal geproost hebt met elkaar willen ze gelijk verdere plannen maken en je de mooiste plekken van Rio laten zien. Heel tof dus, heb een goede indruk gekregen van deze stad!

Heb veel gezien qua natuur, de stad beschikt over meerdere uitzichtpunten welke echt adembenemend zijn. Ik ben de Pão de Acucar op geweest en heb de Dois Irmãos beklommen. Beiden bergen met uitzichten waardoor je gewoon even stil bent. Bij Dois Irmãos moest ik ook wel even stil zijn om gewoon op adem te komen van de stijle klim in een hitte die zacht uitgedrukt nogal bedrukkend is. Gelukkig hadden de meiden waarmee ik deze hike aan het doen was hier ook last van en hebben we bovenaan lekker een uurtje uitgerust. Vooral genoten van het uitzicht over de hele stad, met de rumoerige favela's en de oneindige stranden welke aanwezig zijn in Rio. Op de terugweg hebben we hele schattige aapjes gezien, welke een ware show aan het opvoeren waren. Wat een energieke beestjes!

Ik wilde qua cultuur graag zoveel mogelijk verschillende wijken zien van de stad en dit is gelukt. Ik verbleef zelf in Copacabana, hiervandaan heb ik veel gewandeld naar Ipanema en Leblon, wat beide drukke wijken zijn met veel toeristen, veel sportgelegenheden en genoeg leuke plaatsen om uit te gaan. Daarnaast heb ik 2 free city tours gedaan, 1 in het oude centrum en Lapa, hierbij heb ik ook een kijkje genomen in de favela's.  Het centrum heeft vele historische aspecten en wat ik erg leuk vond om te zien dat er veel buiten wordt geleefd. De andere free city tour was in en om de wijk waar ik zelf verbleef. Zeker niet minder interessant maar meer gefocust op de algehele geschiedenis en de huidige leefwijze van de inwoners van Rio. Uiteraard heb ik natuurlijk even Christo de Redentor bekeken, 1 van de hoogte punten in Rio. Dit heb ik gedaan met 3 meiden uit Chili. We waren eigenlijk alle 4 ervan overtuigd dat dit eigenlijk wel heel toeristisch zou zijn, maar ik ben erg blij dat we toch zijn gegaan. Je hoort altijd dat het groots is en dat er een prachtig uitzicht is en dat kan ik alleen maar beamen. Het is niet uit te leggen en helaas ook niet vast te leggen, maar het is echt indrukwekkend. En dat op tweede paasdag, zal ik dan toch nog eens heilig worden?

Ondanks dat ik me bewust was van de gevaren van de favela's wilde ik dit zo graag een keer zien. Doordat we hier met een grote groep onder begeleiding waren tijdens de free citytour hebben we weinig gemerkt van de verschillende kanten van de favela. Daarentegen ben ik met 2 meiden uit Amerika naar een favela geweest na onze hike naar Dois Irmãos. Hiervandaan zijn we achterop motortaxi's gestapt bij wat gasten uit deze wijk vandaan en daarvandaan hebben we zelf verder gelopen. Gelukkig zijn we niet terechtgekomen in gevaarlijke situaties, alleen een paar keer een aanbod gekregen om drugs te kopen. Aan het einde van onze wandeling werd het al wat donkerder en werd de sfeer wat bedrukter. Voor ons de reden om snel deze wijken weer te verlaten. We zijn snel er doorheen getrokken en daarna maar lekker relaxt gaan bijkomen op het strand onder het genot van de nodige biertjes. Over veiligheid gesproken, ik voelde me hier over het algemeen heel relaxt. Werd vaak van meerdere kanten gewaarschuwd maar het is me alles meegevallen. Helaas hebben ze wel een poging gedaan bij een toeristische attractie de camera's te stelen van een kamergenoot  en die van mij. Helaas is haar camera wel gestolen. Ik heb in een reflex (niet erg verstandig) een klap gegeven op de schouder van één van die jongens, hierdoor liet hij mijn camera los maar is de lens stuk geslagen tegen een wand. De aankomende tijd zullen er dus helaas alleen maar foto's worden gemaakt met mijn telefoon want heb nog geen nieuwe lens kunnen vinden. Voor de rest gelukkig weinig last gehad van onveilige situaties, zelfs niet tijdens het uitgaan al weet ik niet hoe dat zou zijn als je echt alleen op stap gaat.

Je hebt wel eens verwachtingen van uitgaan in grote steden, zo had ik bij Rio al een hele tijd het idee dat ik dat gewoon eens mee moest maken. Het was nog beter, leuker en uitbundiger dan ik me ooit had kunnen voorstellen! Ben op stap gegaan met verschillende mensen uit het hostel in steeds een andere wijk. Ik heb genoten van kleine barretjes met Samba bandjes in Lapa, live muziek met een amazing zonsondergang op een beachparty en vooral veel gefeest op straat en in verschillende nachtclubs. Het leukste vond ik toch wel het feesten op straat, waarbij er veel muziek wordt gemaakt en er spontane dans battles ontstaan. Iedereen danst met elkaar, echt super gezellig. Ook ben ik er wederom achterkomen dat ik nog steeds niet kan dansen en dat iedereen die afkomstig is uit Zuid-Amerika dat wel kan. Vooral mijn hosteltgenoten uit Chili en Argentinië vonden dat ik dit moest leren. Dus heb ik de nodige moves gemaakt wat volgens mij er alleen maar heel hilarisch heeft uit gezien. Maar gelukkig maakte dit het voor mij zeker niet minder leuk en heb ik alleen maar erg veel gelachen deze avond.

Na een indrukwekkende week in Rio, ga ik deze stad helaas morgen alweer verlaten. Voor nu zeg ik gedag tegen deze geweldige stad, maar ik ben er van overtuigd dat ik hier nog een keer terug kom. Ik ga morgen naar een paradijselijk eiland Ilha Grande wat zo'n 150 km van Rio ligt. Even bijkomen van deze week, lekker veel wandelen en hopeljk kan ik daar meedoen met wat yogalessen. Het hostel waar ik graag wilde verblijven zat helaas al vol, maar de meiden uit Chili vanuit mijn huidige hostel hebben toch iets weten te regelen. Ik hoop dat ze een bed voor me hebben al zal buiten slapen in een hangmat met dit weer ook geen drama zijn. Deze temperaturen bevallen me prima!

Liefs,

Ps. Het uploaden van foto's gaat niet erg snel, dus hierbij een (een hele) kleine impressie! Ik wil jullie eigenlijk gewoon adviseren lekker zelf naar Rio te gaan.

1. Danique:
    3 april 2016
    Tunkie! Fijnnnnn verhaal, kan niet wachten op het vervolg. Genietos lekker daar, hoop snel even skypie! xxxx
  2. Louke:
    4 april 2016
    Wauw Tunk wat zie je er goed uit!!! Je straalt helemaal! En al echt hele gave dingen gedaan zeg! Geniet ervan schat!
  3. Ma:
    4 april 2016
    Prachtig Floor! Zo kort weg en al zoveel moois gezien. Veel plezier op het droomeiland.

Dikke kus Ma
  4. Ma:
    4 april 2016
    Floor weer een mooi verhaal gelezen. Wat is de wereld toch zo klein en dicht bij. Geniet ervan voordat je het weet ben je weer thuis.